Rodzaje promocji w gastronomii

Rodzaje promocji w gastronomii

Rodzaje promocji w gastronomii

Rodzaje promocji w gastronomii

Promocja w gastronomii stanowi zestaw środków, za pomocą których przedsiębiorstwo komunikuje się z otoczeniem. Określa się ją jako promocja mix – mieszanka narzędzi promocyjnych, do której zaliczamy reklamę, promocję uzupełniającą, public relations (publiczne relacje, kontakty z otoczeniem), a także opakowanie, sponsoring i publicity – rozgłos.
Promocja jest jednym z elementów marketingu mix określanego jako 4 P:
– Product (produkt);
– Place (miejsce, dystrybucja);
– Promotion (promocja);
– Price (cena).
Marketing mix pozwala na dostarczenie właściwego towaru, we właściwe miejsce, po właściwej cenie i promowanie go we właściwy sposób.

Public relations (ang. – kontakty z otoczeniem) jest określany propagandą marketingową. Polega na celowo zorganizowanych działaniach zapewniających przedsiębiorstwu systematyczne komunikowanie się z otoczeniem w celu promowania marki, produktu, wizerunku firmy. Należą do nich:
• artykuły, wywiady, komentarze w mediach (prasa, radio, telewizja) o treściach korzystnych dla firmy;
• konferencje, sympozja – organizacja bądź obsługa, np. dla przedstawicieli branży gastronomicznej;
• uroczyste świętowanie rocznic, np. założenia firmy;
• pokazy ofert, udział w targach, festynach;
• akcje na rzecz propagowania zdrowego stylu życia, np. specjalne menu, możliwość konsultacji z dietetykiem, opracowanie diet;
• rozpowszechnienie ulotek o firmie;
• materiały audiowizualne, np. firmy instruktażowe dotyczące przygotowywania potraw;
• środki identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa (papier firmowy, wizytówki, kalendarze firmowe, ubiór personelu, wystrój wnętrza lokalu);
• sponsorowanie, udział w akcjach charytatywnych, np. paczki świąteczne dla ubogich;

• kartki świąteczne, zaproszenia, kontakt telefoniczny.

Reklama

Reklama ma na celu kreowanie potrzeb kształtowania pozytywnego wizerunku i przypomnienie walorów użytkowych. Jest tworzona, by wywołać określone zachowania konsumenta. Informacje reklamowe powinny być prawdziwe i wiarygodne, niewprowadzające w błąd, rzetelne i zgodne z dobrymi obyczajami handlowymi. Powinna być prowadzona w sposób nieszkodliwy dla adresata, z uwzględnieniem jego wrażliwości, kryteriów dobrego smaku i przyzwoitości.
Podstawowe formy i środki reklamy to:

– telewizja (film reklamowy, migawka, reportaż reklamowy);

– radio (audycje radiowe, ogłoszenia, piosenki reklamowe);
– prasa (ogłoszenia, wkładki, artykuły reklamowe);

– wydawnictwa (katalogi, broszury, ulotki, plakaty, wizytówki);
– poczta (list, życzenia);
– internet (własna strona internetowa, ogłoszenia, filmy z działalności na stronach WWW);
-wystawy (stoiska na targach, pokazy, próbki wyrobów);
-środki zewnętrzne (billboardy, reklama mobilna, szyldy, neony, transparenty, żywa reklama)

Publicity (rozgłos) określa propagandę polegającą na bezosobowym informowaniu o przedsiębiorstwie i pobudzaniu popytu na określony produkt lub usługę przez umieszczanie w mediach odpowiednich wiadomości i pozytywnych opinii. Jej zadaniem jest zapewnienie obecności w mediach oraz utrwalenie nazwy i logo firmy.
Sponsoring oznacza dofinansowanie pieniężne lub rzeczowe imprez, osób, organizacji za eksponowanie danego znaku towarowego czy nazwy. Do jego podstawowych celów należą:
• upowszechnienie stopnia znajomości firmy, jej usług i wyrobów;
• wywołanie pozytywnych skojarzeń;
• wywołanie i utrwalenie dobrej opinii o sponsorze.

Sprzedaż osobista to forma promocji opierająca się na zaangażowaniu ludzi, w której występuje obustronna komunikacja między sprzedającym a kupującym.

Promocja sprzedaży

Promocja sprzedaży obejmuje różne środki stymulujące zakup usług gastronomicznych. Zalicza się do. nich próbki, kupony, programy lojalnościowe, premie, konkursy, loterie, zachęcanie do zakupu w.miejscu sprzedaży. Próbki to towary i usługi oferowane bezpłatnie lub po obniżonej cenie, np. McDonald’s oferuje hamburgera w cenie 2 zł, gdy faktycznie jego cena jest wyższa. Oferowanie próbek jest efektywną metodą promocji, niewymagającą dużych nakładów. Najczęściej stosuje się ją podczas wprowadzania nowych usług na rynek. Programy lojalnościowe są oferowane jako nagrody za regularne korzystanie z usług. Mogą być w formie kart upoważniających do zniżek lub gromadzenia punktów, które następnie upoważniają do zakupu dodatkowych usług.
Kupony  z kolei to najbardziej rozpowszechnione narzędzie promocji sprzedaży. Są to certyfikaty, które uprawniają do nabycia usług po obniżonej cenie. Wysyła się je konsumentom pocztą, dołącza do ogłoszeń reklamowych w prasie, dostarcza klientowi przy zakupie określonych towarów.
Premie to towary, które klient otrzymuje bezpłatnie lub W atrakcyjnej cenie, jeżeli nabywa daną usługę, np. za zakup określonej ilości napoju szklanka gratis.
Stymulowanie sprzedaży w miejscu zakupu obejmuje pokazy towaru, degustacje, sprzedaż w pakiecie, np. za zakup pizzy druga jest sprzedawana za pół ceny, degustacja w sklepie nowych wędlin, jogurtów itp.

Promocja

Promocja sprzedaży może być skierowana do pracowników sprzedaży i obejmować prowizje od sprzedaży, bonusy systemowe czy punkty.
Marketing bezpośredni – zwany reklamą kierunkową – stanowi połączenie reklamy, promocji sprzedaży i sprzedaży osobistej. W tej formie promocji są wykorzystywane telefony, poczta, internet.
Funkcjonuje następujący podział marketingu:
• marketing katalogowy – wysyłanie katalogów, ofert zawierających opis usług, wyrobów;
• marketing wysyłkowy – wysyłanie listów i ulotek pocztą;
• telemarketing – składanie zamówień na usługi przez telefon, np. pizza z dostawą do domu;
• e-handel – sprzedaż przez internet.

Takie są rodzaje promocji w gastronomii.

Jesteś na stronie skupiającej się na cateringu i gastronomii. Jeśli interesuje Cię catering w konkretnym mieście, np. Warszawie, to przejdź na CATERING WARSZAWA

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności

W pełni respektujemy i szanujemy prawo do prywatności i ochrony danych osobowych odwiedzających nasz serwis internetowy. Niniejszy dokument określa zasady gromadzenia oraz postępowania z informacjami uzyskiwanymi w czasie realizacji usług.

POLITYKA COOKIES

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu www.adresstrony.pl
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    2. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    3. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    4. dostosowania treści reklamowych w formie graficznej (Reklamy displayowe) przy wykorzystaniu remarketingu Google Analytics
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    3. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
    4. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
    6. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Użytkownicy mogą zablokować usługę Analytics dla reklam displayowych oraz dostosowywać reklamy w sieci reklamowej Google w Menedżerze preferencji reklam. Można również pobrać program blokujący Google Analytics ze strony https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/
    7. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
    9. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Zamknij